MISSION

Tillsammans kan vi mer. Att hjälpa andra och att berätta om Jesus är mission. Det finns flera verksamheter över jorden som vi med glädje är med och stöttar ekonomiskt, och med bön. Du hittar mer information nedan. Detta är för oss en förmån och vi är tacksamma att få vara del av det stora arbete som görs. Ända till jordens yttersta gräns.
Hjulet

HJULET

Hjulet second hand är ett samarbete mellan Equmeniakyrkorna i Vårgårda, Ljurhalla, Asklanda-Ornunga, Filadelfiaförsamlingen Vårgårda-Herrljunga (Pingst), Vårgårda EFS och PMU  Tillsammans arbetar vi ideellt och därefter har vi förmånen att förmedla stora summor till olika missionsprojekt världen över genom de pengar som kommer in via butiken.  Våra projekt finns här under rubriken mission.

Välkommen att fynda och samtidigt ge en gåva!

Hjulet Second Hand
Skattegårdsgatan 1, 447 35 Vårgårda
Öppet: onsdag kl. 13-18, lördag kl. 9-13
Inlämning: mån-tors kl. 8-16, fre kl. 8-12

ARGENTINA

I nordvästra Argentina finns staden Salta. Kyrkan Casa de Dios startades för 20 år sedan av en handfull medlemmar. Bland dem Annica (från Sverige) och Daniel Cisneros som är pastorspar och förmedlar de medel vi har möjlighet att bidra med.  Idag har de startat flera nya kyrkor i staden och även i mindre städer utanför Salta, uppe i Anderna. Stort fokus ligger på att möta människor, varje dag. Kyrkorna arbetar bland annat med olika barnverksamheter såsom förskolor och barnmöten. Vår medlem Sandra Olofsson har varit praktikant och arbetat både med barn- och tonårsverksamhet samt i församlingen.

Vi stöttar med glädje arbetet i Salta!

TANZANIA, ZANZIBAR OCH ETIOPIEN

Organisationen Children Need Help, For A Better Future, bedriver ideell hjälpverksamhet för barn. Elsie och Lars Gunnar Sandberg i vår församling är eldsjälar i arbetet. För närvarande hjälper de gatubarn i Dar Es Salaam (Tanzania), renoverar en skola på Zanzibar samt med brunnsborrning i en ny stadsdel utanför Addis Ababa (Etiopien).

All Nations Academy, utanför Stonetown, Zanzibar, är en av få kristna skolor i området. Organisationens engagemang är att hjälpa dem att renovera skolan. Idag går ca 120 barn från olika religioner på skolan men där finns plats för  200 barn. Dr, Daniel Kwilemba är ansvarig tillsammans med 10 talet volontärarbetande lärare.

ETIOPIEN

Kyrkosamfundet Ethiopia Hiwot Berhan Church är i full färd med bibelskolebygget i Omodalen, Etiopien. De två byggnaderna som byggs ägs av den lokala församlingen Kibish Kangateen och kyrkosamfundet Ethiopia Hiwot Berhan Church. I byggnaderna ska utbildningar hållas i bland annat bibelkunskap och hälsa och sjukvård. Skolan kommer att erbjuda bland annat studentrum, matsal och ett rum för gästlärare.

Medlen vi skickat har gått till bygget av bibelskolan. Krig i norr och även kriget i Europa påverkar läget i Etiopien och på grund av hög inflation har budgeten inte kunnat hållas, men bygget går framåt. Ansvarig församling i Sverige är Jönköping Pingst. Nedan är en bild från bygget.

children need hlep skola zanzibar.png

Vill du ge en gåva direkt?

Plusgiro 90 00 03-5

Bankgiro 900-0035